کتاب گسترش ناتو به شرق و مواضع چین و روسیه در قبال آن

دسته بندي : علوم انسانی » علوم سیاسی
توضیحات:
کتاب گسترش ناتو به شرق و مواضع چین و روسیه در قبال آن، تألیف حیدر زارع، در قالب فایل pdf.

شامل خلاصه توضیحات در مورد چین ، روسیه ، ناتو ، سازمان همکاری شانگهای ، گسترش ناتو به شرق و ... می باشد.

4 فصل دارد:
تاریخچه
ناتو و اتخاذ استراتژی گسترش به شرق
دیدگاه و مواضع چین در قبال گسترش ناتو به شرق
دیدگاه و مواضع روسیه در قبال گسترش ناتو به شرق

بخشی از متن فایل:
با از بین رفتن اردوگاه نظامی یکپارچه شرق و فروپاشی کمونیسم، دفاع سرزمینی و دفاع ایدئولوژيک که برای ناتو از اولویت ویژه ای برخوردار بود اهمیت سابق خود را از دست داد و عده ای را بر آن داشت که تصور کنند علت وجودی ناتو از بين رفته و  عده ای به تمسخر پس از شوروی، ناتو را مخفف این کلمات می دانستند: نابودی بدون جانشین. اعضای ناتو با اتخاذ سیاست گسترش به شرق، به دنبال اهداف خاصی هستند که در ابعاد مختلف قابل تبیین بوده و از آنجا که اولویت های ناتو بر اساس تهدید های موجود در سطح بین المللی نسبت به اعضای پیمان تعریف و تعیین می شود، باید تهدید های پیش روی آنها مورد بررسی قرار گیرد. در این راستا رشد سرمایه داری در چین، اهمیت انرژی و بازار مصرف آسیای مرکزی از جمله این موارد به شمار می روند. این عوامل تهدیدات پیش روی کشورهای عضو ناتو هستند اما منطقه شرق نیز به سهم خود تهدیداتی را پیش روی خود می بیند که از آن جمله می توان به اختلاف قبیله ای، نژادی، فقر و مشقت اقتصادی شدید، سرکوب و تجزیه طلبی های نژادی اشاره کرد.
با توجه به وجود این تهدیدات مهمترین اهداف ناتو در منطقه شرق را می توان اینگونه بیان کرد: با حمایت از استقلال و حاکمیت دولتهای منطقه جلوی سلطه هر کشوری بر منطقه گرفته شود. از سوی دیگر می توان به جلوگیری از قدرت یافتن مجدد روسیه، رقابت برای نفوذ در منطقه و کنترل بر منابع نفت و گاز و انتقال آنها به غرب با تضمین های امنیتی مورد نظر خود که بسیاری از ناظران از آن به بازی بزرگ جدید یاد کرده اند، اشاره کرد. ناظران سیاسی معتقدند که می توان با در نظرگرفتن سیاست هویج و چماق از گسترش ناتو به شرق جلوگیری کرد. عده ای گسترش ناتو به شرق را در راستای گسترش فرهنگ آمریکایی در جهان پس از فرو پاشی نظام دو قطبی قلمداد می کنند، محققان اسلامی گسترش ناتو را در راستای نظریه برخورد تمدن ها با هدف مهار دنیای اسلام تفسیر می کنند، گروهی نیز هدف آمریکا را محدود کردن نقش روسیه و اژدهای خفته آسیا در نظام نوین جهان می‌دانند.

در این میان از نقش روسیه نمی توان غاقل ماند. راهبرد روسیه در مقابل ناتو ثابت و پايدار نیست چرا که برحسب شرايط، تحولات داخلی روسیه وشرايط بين المللی متحول شده است. مطالعه روند روابط ناتو - روسیه بيانگر این نکته است که روسيه هر گاه خود را طرف مستقیم مذاکره با ناتو می بيند، رفتار متفاوتی نسبت به زمانی كه ناتو با كشورهاي همسایه روسیه (به خصوص کشورهايی که دارای اهميت راهبردي برای روسيه هستند) مذاکره کند، داشته است. به عبارت ديگر روسيه تمايل دارد روابط خود را با ناتو بدون محدوديت گسترش داده، اما مشروط به آن كه ناتو وارد مناطق پيرامونی روسيه نشود. هرگاه ناتو اقدام به گسترش به سمت مناطق همسايه روسيه مي‌کند، مسكو اين گسترش را براي خود تهديد تلقی می كند.
دسته بندی: علوم انسانی » علوم سیاسی

تعداد مشاهده: 7215 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.pdf

فرمت فایل اصلی: pdf

تعداد صفحات: 135

حجم فایل:1,713 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مطالعه این کتاب به شناخت بهتر ناتو ، گسترش ناتو به شرق ، روسیه ، چین و سازمان همکاری شانگهای کمک میکند.

  • محتوای فایل دانلودی:
    فایل پی دی اف